در سال 1946، تركى آذرى، زبان مادرى او، به فرمان حكومت مركزى تهران ممنوع اعلام مى شود: "فارسى كه از فهم معلم و شاگرد، هر دو خارج بود، شد زبان تحقيق و تدريس." به دليل نوشتن متنى به تركى، مدير مدرسه به او دستور مى دهد كه كاغذ را آنقدر بليسد كه كلمات محو شوند." وقتى صورتم را بلند كردم، همهء بچه ها زدند زير خنده: رنگ هاى مركب روى صورتم مانده بود. من زبان مادريم را قورت داده بودم." "رضا براهنى"

۱۳۸۹ شهریور ۲۹, دوشنبه

تورک ائلیم : فارس می نویسم چون...

فارسی می نویسم چون تورک ائلیم تورکی نمی داند
فارسی می نویسم چون تورک ائلیم از یادگیری زبان مادری خود محروم است
فارسی می نویسم چون تورک ائلیم به این زبان سواد آموخته
فارسی می نویسم چون تورک ائلیم زبان بیگانه را بهتر از زبان مادری خود متوجه می شود
فارسی می نویسم چون تورک ائلیم نمی داند زبانش سومین زبان زنده ی دنیاست
فارسی می نویسم چون تورک ائلیم نمی داند اصل پانزدهی در قانون اساسی وجود دارد که مسکوت مانده
فارسی می نویسم چون کودکان تورک ائلیم زنگ اول زبان فارسی دارند
فارسی می نویسم چون کودکان تورک ائلیم زنگ دوم تاریخ 2500 ساله پارسی دارند
فارسی می نویسم چون تورک ائلیم فقط و فقط فارسی می داند و بس
فارسی می نویسم اما از نوشته خود پشیمانم "
چشم به راهتان می مانم در " تورک ائلیم

۶ نظر:

  1. afarin afarin zaban madarie mogholiyetan ro faramosh nakonid,
    ZENDEH BAD IRAN

    پاسخحذف
  2. man khodam azari hastam vali khodaish hagheshone barashon jok dorost mikonannd, ,akhe kesi be ali dai tohin mikoneh?
    behroz hastam az khalkhal

    پاسخحذف
  3. ‫خوشا به حال ما آذری ها که هیچ غم و غصه دیگه ای بغیر از مشکل زبان و مسایل فرهنگی نداریم.
    http://iranzartoshti.blogspot.com

    پاسخحذف
  4. زبان تورکی ما سومین زبان زنده جهان است نژادپرست هاای کثیف!

    پاسخحذف
  5. http://anadili.wordpress.com/2009/11/27/learn_azeri
    من به عنوان یک فارس همیشه ناراحت بودم که چرا به اجبار به من زبان عربی‌ درس دادند در حالی‌ که من می‌خواستم زبان ترکی‌ یاد بگیرم. چند وقتی‌ هست که یک وبسایت پیدا کردم که به من زبان آذربایجانی یاد میده، وقت اون رسیده که دیگه منتظر دولت مرکز نباشیم و دست در دست هم خودمون زبانهای اقلیمی رو زنده نگاه داریم. امیدوارم سایر ترک زبانها هم سعی‌ کنند از روی اینترنت زبان مادریشون رو به همهٔ ما یاد بدهند.

    پاسخحذف
  6. من یک لرم ولی باید بگم تنها راه پیشرفت این مملکت اینه که همه ایران دارای یک زبان و فرهنگ یکسان باشند وآن هم زبان فارسی و فرهنگ ایرانیه.

    پاسخحذف